FANDOM

Ten artykuł dotyczy pierwszej gry. Być może chodziło Ci o jej głównego bohatera, bądź serię o tej samej nazwie.

Rayman (powszechnie nazywana Rayman 1) – pierwsza gra z serii o tej samej nazwie.

Gra zadebiutowała w 1995 roku, wydana na konsole Atari Jaguar, Sony PlayStation i Segę Saturn, jak również na komputery personalne. W 2000 roku wydano port na Game Boy Color, co poprzedziło pojawienie się wersji na Game Boy Advance, zatytułowanej Rayman Advance, w 2001 roku.

W 2008 roku gra pojawiła się na PlayStation Network jako klasyk PSOne. Ta wersja była grywalna na PlayStation 3, PlayStation Portable, oraz PlayStation Vita. Rok później grę wydano na konsolę Nintendo DSi w ramach DSiWare, a w 2016 roku na systemy Android i iOS pod nazwą Rayman Classic.

Fabuła

Prolog

Akcja gry ma miejsce w Dolinie, różnorodnej i surrealnej lokacji, gdzieś na Rozdrożach Marzeń. Przed początkiem gry wszystko istniało w harmonii - mistyczny artefakt, Wielki Protoon, utrzymywał świat w równowadze i pokoju. To jednak nie trwało długo - pewnego dnia Mr Dark kradnie artefakt, a małe istotki żyjące w otoczeniu Wielkiego Protoonu, Elektruny, zostają rozproszone na całą Dolinę i zamknięte w klatkach. Naturalna równowaga ulega zachwianiu, a potwory zaczynają wyłaniać się z cieni. Szczodry Magik prosi o pomoc Raymana, który wyrusza w podróż, by uwolnić Elektruny i odzyskać Wielkiego Protoona.

Droga Raymana jest rozgałęziona; W kilku punktach gry gracz ma możliwość wyboru pomiędzy dwoma nowymi poziomami, chociaż konieczne jest cofnięcie się w celu uwolnienia Elektrunów i uzyskania pewnych zdolności, jeśli gracz zdecyduje się je pominąć.

Dream Forest

Pierwszym światem gry jest Dream Forest - bujna dżungla. Podróż Raymana rozpoczyna się w regionie Pink Plant Woods. Po drodze spotyka Betillę po raz pierwszy w grze; Daje mu moc teleskopowej pięści, pozwalającej rzucać nią, pokonując wrogów lub rozbijając klatki. Rayman przechodzi do Anguish Lagoon, gdzie napotka komara, który został zidentyfikowany w Rayman Revolution jako Bzzit. Obaj walczą krótko, a Bzzit zaczyna płakać, gdy Rayman go pokonuje. Rayman żałuje walki i pociesza go, wtedy stają się przyjaciółmi. Bzzit pozwala Raymanowi wsiąść na swoje plecy, gdy leci nad nieprzeniknionymi wodami laguny. Betilla pojawia się ponownie i daje Raymanowi inną moc: umiejętność chwytania się krawędzi, co pomaga mu uniknąć upadków i pozwala mu wejść na pewne platformy. Następnie Rayman przeniósł się na Swamps of Forgetfulness, gdzie spotyka Tarayzana. Tarayzan stracił ubiór i ukrywał się za krzakiem. Rayman odzyskuje je, a Tarayzan nagradza go, dając mu magiczne ziarno. Nagle deszcz zaczyna zalewać obszar, a Rayman musi używać magicznego

Foret1PC-1-

Dream Forest

MoskitoFight2-1-

Moskito - boss Dream Forest.

nasienia, aby stworzyć nenufary, po których może się wspiąć, aby uniknąć powodzi. Następnie Rayman wkracza do Moskito's Nest, gdzie jest ścigany przez komara o nazwie Moskito. Jako główny boss Dream Forest, Moskito jest znacznie bardziej potężny i nieprzyjemny niż Bzzit. Ostatecznie Rayman i Moskito staczają walkę w najgłębszej części lasu. Po tym,

jak Rayman go pokonuje, Betilla daje mu kolejną moc: umiejętność, która pozwala mu bujać się na Latających Pierścieniach i pokonywać duże odległości, nie dotykając ziemi.

Band Land

Ciel1PC

Band Land

Drugim światem gry jest Band Land, krajobraz składający się z muzyki i instrumentów muzycznych. Pierwszy region to Bongo Hills, obszar stosunkowo blisko ziemi i bogaty w platformy. Następnie dociera do Allegro Presto, przestronnej lokalizacji składającej się głównie z śliskich linii z pięciolinii. Tutaj Wróżka Betilla daje mu moc helikoptera, która pozwala mu

MrSax

Mr Sax - boss Band Land.

się unosić i lecieć, używając włosów. Spotyka także Mr Saxa, olbrzymiego, złego saksofona, który jest bossem Band Land. Następnie Rayman idzie przez Gong Heights, mętny poziom na niebie zamieszkanym przez medytacyjnych Mnichów. Wreszcie przechodzi do Mr Sax Hullaballoo, legowiska bossa, którego spotkał wcześniej. Poziom ten odgrywa rolę kombinacji poprzednich trzech, z charakterystycznymi elementami każdego z nich. Rayman jest ścigany przez Mr Saxa, aż wreszcie walczy z nim w jego kryjówce i pokonuje go. Mr Sax odchodzi od zmysłów i zaczyna tańczyć.

Blue Mountains

Trzecim światem gry są Blue Mountains - zimny pas górski. Pierwszy poziom to Twilight Gulch, gdzie Rayman

Montagnes1PC

Blue Mountains

jest ścigany przez Mr Stonea, olbrzymiego golema, który jest bossem Blue Mountains. Następnym obszarem jest Hard Rock, gdzie nie ma znaczących wydarzeń. Ostatnim regionem w Blue Mountains jest Mr Stone's Peeks, gdzie mieszka Mr Stone. Kiedy Rayman przybywa, spotyka postać znaną jako Muzyk, która mieszka ze swoją żoną i dzieckiem w chatce w górach.

MrStone

Mr Stone - boss Blue Mountains.

Gitara Muzyka została rozdarta przez upadającą skałę. Rayman używa swojej teleskopowej pięści, aby wyrzucić z kamienia nową gitarę, a Muzyk przyznaje mu nagrodę, podając eliksir Super Helikoptera - tymczasowe uaktualnienie do zdolności helikoptera Raymana pozwalając mu latać swobodnie, co przydaje się w najbliższych kilku obszarach. Wreszcie Rayman dochodzi do miejsca, w którym przebywa Mr Stone i korzysta z pobliskiego słupa-totemu, aby pokonać wroga Mr Stone z wbitą na głowę kulą od totemu, traci orientację i zaczyna tańczyć. Betilla pojawia się w następnej fazie i daje Raymanowi ostatnią moc: zdolność biegania. Zastępuje mu ona grymas (którego jedynym celem było straszenie Livingstonów).

Picture City

Image1PC

Picture City

Czwartym światem gry jest Picture City, krajobraz składający się z dzieł sztuki i jej samej. Pierwszy poziom to Eraser Plains, gdzie Rayman spotyka Kosmiczną Mamę, bossa Picture City. Walczy z nim, nosząc strój wikinga, na scenie wyglądającej jak morze. Następnie Rayman przechod

SpaceMama

Kosmiczna Mama - boss Picture City

zi przez Pencil Pentathlon, gdzie nie dzieje się nic szczególnego. Ostatnim poziomem Picture City jest Space Mama's Crater, gdzie Rayman i Kosmiczna Mama toczą swój ostatni pojedynek. Tym razem nosi kostium sci-fic, używając wałka jako broń laserowej, a tło jest podobne do powierzchni księżyca. Po bitwie Space Mama zaczyna tańczyć (choć tylko w niektórych wersjach gry). Rayman widzi, że Mr Dark porwał Wróżkę Betillę.

The Caves of Skops

Piąty świat gry to The Caves of Skops, seria ciemnych, ale barwnych podziemnych kawern. Pierwszym poziomem jest Crystal Palace, gdzie nie ma nic szczególnego. Następnym poziomem jest Eat at Joe's, gdzie

Caves1PC

The Caves of Skops

Rayman spotyka Joego, przyjaznego, zielonego kosmitę, który jest właścicielem restauracji nad morzem w pobliżu jaskiń. Joe jest przygnębiony, bo nie ma żadnych klientów, ponieważ neonowa tablica nad jego restauracją nie działa. Rayman postanawia zrobić to co trzeba, aby ponownie włączyć światła Joego. Wraz z Robaczkiem Świętojańskim, którego mu dał Joe, aby rozświetlił jego drogę, Rayman wchodzi do ciemnych jaskiń. Po przebyciu przez najgłębsze jaskinie, w końcu odkrywa, że ​​wtyczka wypadła z gniazda. Rayman uderza ją i wczepia z powrotem na miejsce, a cały system elektryczny Joego jest reaktywowany - w tym sieć przewodowych latających spodków, którymi Rayman wraca z powrotem. Kiedy Rayman wrócił do restauracji, Joe widząc działające światła

Skops

Mr Skops - boss The Caves of Skops.

napawał się zachwytem. Obcy pozwolił Raymanowi wykorzystać jego boje jako platformy. Kiedy Rayman przekracza wodę, dociera do Mr Skops Stalactites. Tutaj spotyka Mr Skopsa, olbrzymiego, złośliwego, czerwonego skorpiona z jednym olbrzymim kleszczem. Skorpion nie jest zadowolony, gdy Rayman go budzi i atakuje, a okresowo wycofuje się. Rayman ściga Mr Skopsa do jego świątyni, gdzie toczy się walka, a Mr Skops zostaje pokonany. Rayman widzi Wróżkę Betillę, uwięzioną przez Mr Darka w małej szklanej kuli; Wzywającą go do pośpiechu. Jednak Rayman nie może przejść do następnego i ostatniego świata dopóki nie zniszczmy każdej ze 102 klatek z Elektrunami rozrzuconymi po pięciu poprzednich światach.

Candy Château

Szóstym i ostatnim światem gry jest Candy Château, krajobraz składający się ze słodyczy i zastawy stołowej. Zawiera tylko jeden poziom: Mr Dark's Dare. W pierwszej fazie, Rayman zjeżdża po lukrowym wzgórzach na

Chateau1PC

Candy Château

patelni. Następnie jest ścigany przez Bad Raymana, złego klona stworzonego przez Mr Darka, który kopiuje każdy ruch bohatera. Rayman umiera natychmiast, jeśli go dotknie. Następnie Rayman przechodzi przez obszar zamieszkały przez różne typy klaunów. Mr Dark rzuca ma niego różne czary, aby jego przejście stało się jeszcze trudniejsze. Najpierw odwraca kierunki ruchu w poziomie, a następnie zmusza Raymana do biegania w sposób niekontrolowany, a następnie zabiera m teleskopową pięść, czyniąc go bezradnym. Wreszcie Rayman staje do walki z Mr Darkiem w centralnej komnacie jego zamku, którego ściany zawierają witraże przedstawiające pięciu poprzednich bossów. Pierwszym ruchem antagonisty jest przyczepienie jego pięści do liny i uniemożliwienie mu jej dosięgnięcia. Następnie Mr Dark rzuca kule ognia w Raymana, chwytając go w pułapkę między dwoma filarami ognia i rzuca więcej ognistych kul na niego w sposób, który sprawia, że ​​coraz trudniej jest ich uniknąć. Mr Dark mówi Raymanowi, że jest skazany na śmierć i sprawia, że kolumny ognia powoli przemieszczają się w jego kierunku, ale para Elektronów nagle wkracza do pokoju, bierze teleskopową pięść Raymana z liny i zwróć ją niemu. Mr Dark znika i pojawia się przetransformowany w chimerę Mr Stonea i Mr Skopsa, używając mocy konkretnych witraży. Kiedy w tej formie zostanie pokonany, zmienia się w dwa stworzenia składające się z ciał Moskito i głów Kosmicznej Mamy. Kiedy zostaną pokonane, pojawia się ostateczna forma złożona z części ciała Moskita, Mr Saxa i Space Mamy, a Rayman zostaje tymczasowo skurczony, aby uczynić bitwę jeszcze

MrDark

Mr Dark - boss Candy Château.

większym wyzwaniem. Gdy Rayman pokonuje go, gra ukończona. W wersji Sega Saturn, witraże pękają, odsłaniając nocne niebo i dwa księżyce charakterystyczne dla świata Raymana. Magik gratuluje Raymanowi ocalenia świata. Sekwencja zdjęć pokazuje dobre postacie, które wyjeżdżają na wakacje z wrogami i bossami, którzy są teraz nawróceni; Daję przypuszczenie się, że nikt z nich nie był naprawdę zły, z wyjątkiem Mr Darka. Na końcu napisów końcowy pojawia się ostatni komunikat: "Do zobaczenia wkrótce - Rayman", sugerując kontynuację, Rayman 2: The Great Escape. W wersji Atari Jaguar napisy kończą się wraz z Mr Darkiem, który potwierdza swoją ucieczkę, a wiadomość "See you soon" wydaje się złowieszczą, obietnicą, że Mr Dark powróci - chociaż do tego nie doszło, w głównym cyklu. Po napisach, jeśli gracz próbuje odtworzyć Mr Dark's Dare, zamiast tego pojawia się ostateczny obraz epilogu, pokazujący Raymana wraz ze wszystkimi przyjaciółmi; Elektruny zostają uwolnione, Mr Dark został pokonany, Wróżka Betilla została uratowana, a Wielki Protoon został odzyskany i wrócił do właściwego miejsca. Powróciła równowaga Rozdroży Marzeń.

Wczesna produkcja

RaymanLimbs

Wczesny szkic koncepcyjny postaci Raymana.

Osobny artykuł : Rayman (wczesna produkcja)

W latach od wydania gry ujawniono wiele informacji dotyczących wczesnego rozwoju gry, głównie poprzez wersje beta, które zostały ujawnione publicznie i Rayman Designer. W wywiadzie ujawniono, że Rayman nie miał kończyn z powodu ograniczeń technicznych.

BetaEnemies

Niezidentyfikowani wrogowie z wersji Super NES w Becie wersji na Atari Jaguar.

Dwie nowe wersje Beta na konsolę Atari Jaguar stały się dostępne w internecie - wczesny prototyp, który został ujawniony publicznie w październiku 2008 r. Oraz wersję demo, która była dostępna na niektórych serwisach od kilku lat. Podczas gdy pierwszy charakteryzuje się dużą różnicą od wersji finalnej, zwłaszcza w zakresie rozgrywki i poziomów, drugi ujawnia jeszcze więcej rozbieżności, a na ekranie widoczny jest zupełnie inny widok główny.

W lipcu 2010 roku ujawniono, że gra została początkowo tworzona na Super NES.

Rozgrywka

W przeciwieństwie do swoich następców, Rayman to dwuwymiarowa gra platformowa typu side-scroller. Akcja rozgrywa się w dolinie, która została podzielona na sześć
BetillaPoingGrappin

Wszystkie swoje moce, Rayman dostaje od Betilli.

światów, gdzie połowa z nich stanowi naturalne środowisko (The Dream Forest, Blue Mountains i The Caves of Skops), a druga połowa sprawia wrażenie "wyimaginowanej", fantastycznej (Band Land, Picture City oraz Candy Château). Każdy ze światów, poza ostatnim, zawiera trzy lub cztery poziomy, gdzie w każdym jest sześć klatek z Elektrunami do uwolnienia. Poziom trudności gry jest progresywny, co oznacza, że z każdym kolejnym krokiem robi się trudniejsza.

HUD gry składa się na ilość żyć Raymana, trzy jednostki energii (cztery w Rayman Advance; pięć z Wielką Mocą (sześć w Rayman Advance)), oraz liczbę zebranych przez gracza Tingów. Normalnie Rayman zaczyna z czterema życzami i trzema jednostkami życia, ale może uzbierać aż 99 żyć. Gdy otrzyma obrażenia, Rayman traci jedną jednostkę, a gdy utraci je wszystkie, straci życie, tymczasowe moce oraz zebrane Tingi. W wypadku straty wszystkich żyć (co prowadzi do Game Over), ma do dziewięciu możliwości kontynuowania rozgrywki (w zależności od wersji), które przedstawiane są jako budziki.

Gra uznawana jest za niesamowicie trudną, o wiele bardziej niż każda kolejna kontynuacja. Powodem tego jest fakt, że gra nigdy nie została przetestowana w celu regulacji poziomu trudności, przez co twórcy nie byli świadomi, jak trudna może być ta gra dla świeżego gracza. W ramach zapobiegnięcia powtórki ze sławnej trudności pierwszej gry, postarano się, aby 'Rayman Origins' był przystępny dla zarówno początkowych, jak i doświadczonych graczy, zaś część nowszych odmian pierwszej gry dostała ułatwienia - więcej żyć w wersji GBA i DSi, oraz możliwość zmiany poziomu trudności w wersji Android/iOS.

Rekordy gry

Osobny artykuł: Rekordy gier Rayman

Gra ma jedenaście poziomów bonusowych, z których każdy uzyskuje się poprzez zwykły poziom, płacąc Magikowi 10 Tingów. W poziomy można grać ponownie uzyskując lepszy czas; Zwykle pokazują się rekordy innych graczy.

Lista umiejętności i ulepszeń

Stałe

  • R1 collage

    Kolaż grafiki i zrzutów ekranu charakterystycznych dla gry, wiszący na ścianie studia Ubisoft podczas produkcji Rayman Origins. Obrazy były używane jako odniesienie do nowej gry.

    Grymas: Jedyna umiejętność, jaką Rayman posiada od początku gry. Może być użyta do przestraszenia Livingstonów.
  • Teleskopowa Pięść: Pierwsza moc podarowana przez Betillę. Pozwala na atakowanie wrogów. Może być wzmocniona poprzez Złote Pięści i Szybkie Pięści.
  • Chwytanie się krawędzi
  • Chwytająca pięść: Po jej zdobyciu, Rayman może rzucać swoją pięścią i łapać się przy jej pomocy latających pierścieni, pozwalając mu przebyć większe tereny i ogromne dziury.
  • Helikopter: Po jej zdobyciu, Rayman może użyć swoich włosów jak śmigieł, co pozwala mu wydłużać skoki i spowalniać upadki.
  • Bieganie: Ostatnia stała umiejętność Raymana, która pozwalała mu się szybciej poruszać. Wydłuża również skoki i pozwala na robienie salt. Po jej zdobyciu zastępuje grymas.

Tymczasowe

  • Magiczne nasiona: Dane Raymanowi przez Tarayzana, pozwala mu sadzić natychmiastowo rosnące rośliny i używać ich jak platform na wyższe poziomy.
  • Super Helikopter: Eliksir, który pozwala Raymanowi latać przy użyciu włosów jako śmigieł.
  • Malenie: Dotknięcie niebieska elfa powoduje, że Rayman maleje, co pozwala mu przejść do wcześniej niemożliwych do dotarcia obszarów. Rayman wróci do oryginalnych rozmiarów po ponownym dotknięciu elfa.

Ulepszenia

  • Tingi: Małe niebieskie kulki. Mogą zostać użyte jako zapłata dla Magika, by ten udostępnił graczowi poziom bonusowy. Gdy gracz zbierze ich sto, zyska dodatkowe zdrowie.
  • Szybka Pięść: Pozwala na szybsze ataki pięścią. Są dostępne 3 rożne szybkości.
  • Złota Pięść: Sprawia, że ciosy Rayman są dwa razy mocniejsze.
  • Posąg Życia: Daje Raymanowi dodatkowe życie oraz leczy całe jego zdrowie.

Postacie

Rayman1Group

Rayman wraz z przyjaciółmi

W trakcie gry Rayman spotyka gamę różnorodnych postaci. Niektóre z nich okazują się pomocne dla bohatera, inne starają się mu przeszkodzić.

Przyjaciele

  • Wróżka Betilla: Dobroduszna wróżka, której misją było strzeżenie Wielkiego Protoonu. To ona obdarza Raymana kolejnymi mocami.
  • Magik: To on przedstawia historię gry. Można go czasem znaleźć w niektórych poziomach, gdzie oferuje Raymanowi szansę na zyskanie dodatkowych żyć w poziomach bonusowych, za cenę 10 Tingów.
  • Tarayzan: Odpowiednik Raymana z dżungli. To on daje bohaterowi magiczne nasiona, jako podziękę za odzyskanie jego odzienia.
  • Fotograf: Postać ta służy jako checkpoint. Jeśli Rayman straci życie, wróci do miejsca, gdzie ostatnio spotkał Fotografa.
  • Muzyk: Mieszkający wysoko w Niebieskich Górach z rodziną, mężczyzna stracił swoją gitarę. Gdy Rayman wykuwa mu nową, ten obdarza go mocą super helikoptera.
  • Kosmita Joe: Obcy, który prowadzi bar na plaży w Jaskiniach Skorpiona. Jego światła neonowe zostały wyłączone i Rayman musi je na powrót uruchomić.

Wrogowie

  • Bzzit: Pierwszy boss w grze, komar o ogromnych oczach, który mieszka w Lagunie Udręki, w Lesie Marzeń. Po jego porażce z rąk Raymana zaprzyjaźnia się z nim i może zostać użyty jako pojazd.
  • Moskito: Boss Lasu Marzeń, silniejsza wersja Bzzita.
  • Mr Sax: Boss Muzycznej Krainy, ogromny saksofon.
  • Mr Stone: Boss Niebieskich Gór, wielka istota, stworzona z kamieni.
  • Space Mama: Boss Miasta Obrazów.
  • Mr Skops: Boss Jaskini Skorpiona, ogromny, różowy skorpion.
  • Bad Rayman: Wytwór czaru, rzuconego przez Mr Darka w szóstej krainie. Jest mroczną wersją Raymana i powtarza każdy jego ruch. W przypadku kontaktu z Raymanem zabija go.
  • Mr Dark: Główny antagonista gry, złowieszczy mag, który ukradł Wielki Protoon i zamknął Elektruny w klatkach.

Krainy

R1PS1WorldMap

Dolina

Różnice pomiędzy wersjami

Od czasu premiery Rayman 1 otrzymał szereg portów dla innych konsol i z każdym nowym portem, pojawiły się pewne, zauważalne różnice.

Atari Jaguar

Rayman Jaguar Box

Okładka wersji Atari Jaguar.

Wersja Atari Jaguar to wersja z największymi rożnicami. Kilka poziomów jest poważnie zmienionych, jak Eraser Plains i Mr Dark's Dare (przechszczony na Mr Dark's Castle), a inne zmieniły swoje nazwy, na przykład Swamps of Forgetfulness (Forgotten Swamps). Inne zmiany to Bzzit, który może strzelać, podczas gdy Rayman jeździ na nim, inne animacje, inne efekty dźwiękowe. Jest to również jedna z nielicznych wersji, która zawiera mini grę Breakout. Wstęp jest wyświetlany z tekstem i pokazem slajdów. Położenie klatek przypomina najbardziej wersje Playstation i Sega Saturn.

Sony Playstation

Rayman1.jpg

Okładka wersji PlayStation.

Rayman PS1JAcov

Okładka japońskiej wersji PlayStation.

Wersja Sony Playstation ma wyższą jakość grafiki niż większość innych wersji i posiada kilka dodatkowych efektów, takich jak mgła. Wersja wymaga również użycia muzyki MIDI, głównie używanej podczas ładowania ekranów i scen pościgów. Wersja PAL działa wolniej niż jest to zamierzone.

Wersja jest dostępna do pobrania z Playstation Store dla Playstation Portable, Playstation 3 i Playstation Vita.

Saga Saturn

Rayman Saturn Box

Okładka wersji Sega Saturn.

Wersja Sega Saturn przypomina wersję Playstation, zmieniając kilka efektów graficznych. Szkło w oknach w ostatnim bossie rozbija się, gdy Mr Dark zostaje pokonany.

Komputery z systemem Windows

Rayman Forever Box

Okładka pakietu Rayman Forever.

Wersja PC ma liczne warianty, z których większości brakuje pełnej ścieżki dźwiękowej i intra. Lokalizacja klatek i żyć uległa zmianie w porównaniu do poprzednich wersji, a pierwsza część Bongo Hills zostało przebudowane na nowy poziom. Dodano głosy dla Raymana i kilku innych postaci, takich jak Tarayzan. Przewijanie różnicowe
Rayman1 dos windows box550 front eu

Oryginalna wersja PC/MS-DOS.

jest domyślnie wyłączone, chociaż większość wersji umożliwia ręczne włączenie.

Wersja została później wydana w pakiecie Rayman Forever na GOG i Uplay.

Gameboy Advance

RaymanAdvance

Okładka Rayman Advance.

Wersja Gameboy Advance, zatytułowana Rayman Advance, jest portem wersji PC, która zachowuje swoje lokalizacje klatek. Wstęp jest podobny do wersji Atari Jaguar, pokazany tekstem i slajdami. Wiele ścieżek muzycznych zostało usunięte, a reszta jest w niższej jakości. Pierwsza część Bongo Hills została całkowicie usunięta. Wersja jest łatwiejsza niż oryginalna ze względu na zwiększony licznik zdrowia i żyć oraz kilka drobnych zmian na poziomach, ułątwiających grę. Wersja również nie zawiera żadnych autoprzewijań, a Mr Dark's Dare jest możliwy do odtworzenia.

Pocket PC

Rayman ultimate

Rayman Ultimate.

Wersja Pocket PC (Palmtop), zatytułowana Rayman Ultimate, ma zwiększoną ilość zdrowia i życia dla Raymana.

Nintendo DSi-Ware

Raymandsi

Grafika Nintendo DSi-Ware.

Wersja Nintendo DSi-Ware jest, podobna jak wersja Gameboy Advance, portem wersji PC z prologiem pokazanym tekstem i pokazem slajdów. Wersja podwaja zdrowie gracza i ułatwia grę. Dodano nowy system misji, a drugi ekran zawiera mapę części poziomu. Wersja zawiera dodany dialog w pewnych częściach i zachowuje większość ścieżki dźwiękowej z wersji PC. Podobnie jak wersja Gameboy Advance, Mr Dark's Dare można przejść ponownie.

Wersja jest również dostępna z Nintendo eShop dla Nintendo 3DS.

Android/iOS

Rayman Classic Icon

Ikona aplikacji Rayman Classic.

Wersje na Androida i iOS, zatytułowane Rayman Classic, są bezpośrednimi portami wersji PC z wszystkimi elementami, w tym mini-grą Breakout. Są to pierwsze wersje, w których można zdobywać osiągnięcia.

Wersja jest dostępna do pobrania z Google Play na Androida i App Store na iOS.

Ścieżka Muzyczna

Napisy końcowe gry zawierają piętnaście nazw pod nagłówkiem Sound Effects and Musica, pozostawiając niejasny stopień zaangażowania ludzi w tworzeniu efektów dźwiękowych, którzy brały udział w tworzeniu, aranżowaniu i programowaniu muzycznej strony gry.

W sierpniu 2009 r. Francuski artysta Rémi Gazel zamieścił na stronie Rayman Pirate-Community spis dotyczący RayTunes y i stwierdził, że stworzył prawie całą ścieżkę dźwiękową gry.

Wersja Atari Jaguar charakteryzuje się zasadniczo różnymi muzycznymi zmianami, ale ponieważ większość muzyki w tej wersji jest taka sama, można stwierdzić, że nazwiska dzielone między tą wersją a innymi to te, które utworzyły tą samą muzykę. Oprócz Rémi Gazel, znani kompozytorzy zapisani we wszystkich wersjach: Nathalie Drouet, Frédéric Louvre, Frédéric Prados i Olaf Zalcman.

Francuska książka L'Histoire de Rayman potwierdza, że Frédéric Prados skomponował muzykę do gry.

Galeria

Okładki

Zrzuty ekranu

Szkice Koncepcyjne