Fandom

Rayman Wiki

Rayman (seria)

1280artykułów na
Rayman Wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Share

Rayman – seria gier wydawana przez firmę UbiSoft, której głównym protagonistą jest tytułowy Rayman. Wydano
Titelray4kneu.jpg
kilkanaście gier z tej serii na różne platformy, a ich liczba wciąż wzrasta.

Projektantem głównej postaci, Raymana, jest Michel Ancel.

Lista gier

Seria wiodąca

Spin-offy

Rozszerzenia

Remaki i porty

Gry edukacyjne

Seria Kórliki

Gry Flash

Prototypy

Pakiety gier

Inne

Kinematografia

Elementy serii Rayman

Postacie

Miejsca

Trudno jest ustalić dokładną liczbę i rozrzut lokalizacji w Raymanie, ponieważ niektóre miejsca są o bardzo podobnym profilu i nie wiadomo, czy można je ze sobą utożsamiać. Występuje też sytuacja odwrotna: te same miejsca, ale przedstawiane w kolejnych odsłonach przeznaczonych na różne nośniki, a także w remake'ach i kontynuacjach, potrafią znacznie różnić się między sobą (na przykład Ziemia Żywych Umarlaków w klasycznej trójce jest łagodna i w miarę pogodna, zaś w quasi-sequelu na GBA pokryta gorącą lawą), a nawet dodawać nowe, nie do końca zgodne ze sobą informacje. Wiadomo również o istnieniu kilku miejsc, które miały się pojawić, ale nie ujrzały światła dziennego. Poniższy wykaz uwzględnia efekty spekulacji fanów polskich i zagranicznych, dlatego zawsze mogą pojawić się nowe ustalenia:

Rayman2 map.jpg

Półoficjalna mapa Rozdroża Marzeń. Pewne wyobrażenie o niej daje również Dreamcastowa wersja Raymana 2. Dolina znajduje się prawdopodobnie gdzieś na południu

Las Marzeń
  • Świetliste Lasy (ponieważ w wersji angielskiej występuje alternatywa The Clearing, czasami las ten jest kojarzony z Czystoliściem. W wersji francuskiej ten pierwszy zwie się La Sylve Fraîche, czyli dosłownie Rześki (Orzeźwiający) Las, zaś drugi La Forêt de Claire-Feuille, czyli faktycznie Las Czystych Liści),

Tematyka, atmosfera i opinie

UWAGA: Niniejsza sekcja zawiera zestaw opinii sprowadzonych do postaci uogólnionej. Jeżeli posiadasz inne zdanie lub uważasz, że opis nie w pełni oddaje stanowisko społeczności, dostosuj swoje spostrzeżenia do istniejącego tekstu tak, aby zachować spójność wypowiedzi. Polecamy również komentarze.

Rayman

Rayman 1 był dwuwymiarową grą o bajkowej atmosferze i kolorystyce z prostą fabułą, ale oryginalnie dopracowanymi lokacjami opartymi nie tylko na dzikiej przyrodzie, ale i pojęciach abstrakcyjnych czy kulturowych (takich, jak przede wszystkim sztuka). Do dziś odróżnia się tym od pozostałych części (nie licząc nawiązujących do silnika jedynki powstających sidescrollerów), co powoduje, że wśród fanów Raymana są zarówno silni zwolennicy jak i przeciwnicy tej części.

Rayman 2: The Great Escape

Druga część Raymana – zaś pierwsza w trzech wymiarach – zaskarbiła sobie serca graczy ceniących sobie atmosferę tajemniczości oraz możliwość podchodzenia do poznawanej rzeczywistości z czcią i szacunkiem. Paradoksalnie to właśnie dzięki temu stechnicyzowani i groteskowi Robo-piraci byli tak charakterystycznymi przeciwnikami, ponieważ konieczność ich zwalczenia stawała się bardziej oczywista. Sporo osób jednak nie koncentruje swej uwagi na tej części z kilku powodów; fani pierwszej części uważają, że wymusiła na nich zupełnie inne spojrzenie na grę, a łowcy humoru sądzą, że pojedyncze epizody humorystyczne, takie jak kłótnia Teensienów czy narastające oburzenie Brzytwobrodego to za mało. Niektórym przeszkadzają również znaczące różnice pomiędzy wersjami na poszczególne nośniki (w tym Rayman Revolution).
Opinie na temat ścieżki dźwiękowej są podzielone ze względu na jej olbrzymie zróżnicowanie.

Rayman M

Rayman M (Arena, Rush), jako spin-off o luźnym charakterze, z założenia nie miał pobijać rekordów popularności i tak też pozostało. Niemniej powstałe w ramach tej gry poziomy, przekazujące coraz więcej informacji na temat świata Raymana, a także dodatkowe postacie, spowodowały, że gracze podchodzą do niej z pewną dozą sentymentu. Cenioną innowacją była możliwość gry wieloosobowej, pozwalająca na rozgrywkę nawet do 4 graczy.

Rayman 3: Hoodlum Havoc

Trójka została stworzona jakby wprost dla kontrowersji. Dosadne słownictwo dotąd dostojnego Murfy'ego i doktorów, Autostrada Teensienów, epizod z Begoniaksą czy sugerowana niewierność Globoksa były dla niektórych szokiem, który... albo powodował oburzenie, albo wzrost sympatii. Poziomy w połączeniu ze ścieżkami dźwiękowymi, choć nieco schematyczne, nadal utrzymywały magiczną atmosferę tam, gdzie Mroklumy nie zdołały jej wypaczyć. Za przykład najczęściej jest podawana Rada Rusałek i Świetlista Wieża, a także tajemnica boga Leptysa.

Kórliki

Po grze Rayman 3: Hoodlum Havoc fani zaczęli spodziewać się coraz większej dawki humoru oraz dynamiki. Stąd kolejna część, czyli Rayman 4, miała być bardziej przebojowa – zabawna i wymagająca aktywności. Również pozostali koneserzy serii mieli być zadowoleni, ponieważ lokacje miały łączyć w sobie sposób kreacji poziomów z jedynki (podejmowanie rozmaitej tematyki) i tajemniczość z następnych części. Zamiast Raymana 4 powstała jednak gra Rayman: Szalone Kórliki. Wyeliminowała ona wiele elementów fabularnych ograniczając się do zdobywania strojów (w tym niezwiązanych z Rozdrożem a będącymi crossoverowymi tworami). Przypominała bardziej spin-offa, takiego, jak Rayman M niż pełnoprawną część serii. Fani myśleli, że UbiSoft ocknie się po tym ciosie, jednak wydano tylko kolejne części z Kórlikami. Po tych wydarzeniach cała wartość Raymana spadła do minimalnych liczb, a reputacja UbiSoftu związana była jedynie z zupełnie innymi produkcjami. Potwierdzono za to całkowite usunięcie Raymana z kórlikowego szaleństwa – kolejne części wyemitowano ze zmienionymi tytułami.

Rayman Origins

Kiedy E3 2010 wydało zapowiedź nowo nadchodzącej gry jeszcze sprzed wydarzeń z pierwszej części, zainteresowanie Raymanem ponownie wzrosło. Fani z niecierpliwością czekali na nadchodzący tytuł, zachęceni zapowiedzią opowiadającą o tym, jak główny bohater został stworzony. Jednak wraz z rozwojem gry, zrezygnowano z tego pomysłu i jedyne wydarzenia z przed pierwszej części, to to co widać w zwiastunie. Akcja ostatecznej wersji dzieję się wiele lat później, najprawdopodobniej po wszystkich RRR, co sprawiło że gra według wielu fanów, pełni rolę czwartej części głównej serii.
Mimo wielu innych rozbieżności związanych z zapowiedziami, gra zdobyła wielu fanów oraz wysokie noty. Doceniane jest przypomnienie graczom o gatunku sidescrollerów oraz bardzo szczegółowa oprawa audiowizualna. Wielu graczom spodobała możliwość rozgrywki wieloosobowej. Jednak nie była ona taka jak w Rayman M czy Rayman Szalone Kórliki. UbiSoft idąc śladami gier Lego od TT, nie dało osobnego trybu wieloosobowego, a wdrożyło go do głównej historii. Gracze mogli wiec swobodnie się dołączać i odłączać z rozgrywki w każdym momencie. Są jednak i tacy, którzy krytykują grę za słabo rozwiniętą fabułę, ośmieszanie niektórych postaci, czy brak odczuwalnych powiązań między poszczególnymi bohaterami. Sądzą, że tym samym Rayman oraz bohaterowie, w tym liczne nawiązania do jedynki, są tylko – tak samo jak w przypadku Kórlików – chwytem marketingowym, który ma połechtać ambicje fanów platformówek, zaś pozytywna ocena wynika wyłącznie z realizacji projektu pod względem gatunkowym. Wskazują przy tym na fakt, że wielu obecnych recenzentów opisuje grę bez odwoływania się do innych gier z serii.
Niektórym także przyniósł rozczarowanie brak umożliwienia rozgrywki wieloosobowej przez Internet.

Rayman: Legends

Jest to kontynuacja RO w grafice 2.5D, czyli 2D z dodatkiem 3D. Tym razem Elektruny zastąpiły Małaki, powstał tryb Wyzwania i dodano obraz ze stworzeniami ze zdrapanych szczęśliwych losów.

Ciekawostki

  • Każda główna część Raymana (nie licząc Kórlików) zaczyna się w lesie. W pierwszej części to jest Las Marzeń, w drugiej to Świetliste Lasy; w trzeciej wprawdzie znajdują się zabudowania Rady Rusałek (jest to po raz pierwszy las nocą), ale są one otoczone przez Las Czystoliść. W RO początkową lokacją jest Pokręcona Dżungla, a w Legends Małaki w tarapatach.
  • Praktycznie w serii oprócz Pana Mrocznego i Andre, nikt z głównych wrogów, nie został do końca pokonany (Brzytwobrody uciekł, Magik żył, ale był uwięziony).

Zobacz też

Więcej w Fandom

Losowa wiki