Fandom

Rayman Wiki

Rayman (gra)

1280artykułów na
Rayman Wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Ten artykuł dotyczy pierwszej gry. Być może chodziło Ci o jej głównego bohatera, bądź serię o tej samej nazwie.

Rayman (powszechnie nazywana Rayman 1) – pierwsza gra z serii o tej samej nazwie.

Gra zadebiutowała w 1995 roku, wydana na konsole Atari Jaguar, Sony PlayStation i Segę Saturn, jak również na komputery personalne. W 2000 roku wydano port na Game Boy Color, co poprzedziło pojawienie się wersji na Game Boy Advance, zatytułowanej Rayman Advance, w 2001 roku.

W 2008 roku gra pojawiła się na PlayStation Network jako klasyk PSOne. Ta wersja była grywalna na PlayStation 3, PlayStation Portable, oraz PlayStation Vita. Rok później grę wydano na konsolę Nintendo DSi w ramach DSiWare, a w 2016 roku na systemy Android i iOS pod nazwą Rayman Classic.

Fabuła

Akcja gry ma miejsce w Dolinie, różnorodnej i surrealnej lokacji, gdzieś na Rozdrożach Marzeń. Przed początkiem gry wszystko istniało w harmonii - mistyczny artefakt, Wielki Protoon, utrzymywał świat w równowadze i pokoju. To jednak nie trwało długo - pewnego dnia Mr Dark kradnie artefakt, a małe istotki żyjące w otoczeniu Wielkiego Protoonu, Elektruny, zostają rozproszone na całą Dolinę i zamknięte w klatkach. Naturalna równowaga ulega zachwianiu, a potwory zaczynają wyłaniać się z cieni. Szczodry Magik prosi o pomoc Raymana, który wyrusza w podróż, by uwolnić Elektruny i odzyskać Wielkiego Protoona.

Rozgrywka

W przeciwieństwie do swoich następców, Rayman to dwuwymiarowa gra platformowa typu side-scroller. Akcja rozgrywa się w dolinie, która została podzielona na sześć światów, gdzie połowa z nich stanowi naturalne środowisko (The Dream Forest, Blue Mountains i The Caves of Skops), a druga połowa sprawia wrażenie "wyimaginowanej", fantastycznej (Band Land, Picture City oraz Candy Château). Każdy ze światów, poza ostatnim, zawiera trzy lub cztery poziomy, gdzie w każdym jest sześć klatek z Elektrunami do uwolnienia. Poziom trudności gry jest progresywny, co oznacza, że z każdym kolejnym krokiem robi się trudniejsza.

HUD gry składa się na ilość żyć Raymana, trzy jednostki energii (cztery w Rayman Advance; pięć z Wielką Mocą (sześć w Rayman Advance)), oraz liczbę zebranych przez gracza Tingów. Normalnie Rayman zaczyna z czterema życzami i trzema jednostkami życia, ale może uzbierać aż 99 żyć. Gdy otrzyma obrażenia, Rayman traci jedną jednostkę, a gdy utraci je wszystkie, straci życie, tymczasowe moce oraz zebrane Tingi. W wypadku straty wszystkich żyć (co prowadzi do Game Over), ma do dziewięciu możliwości kontynuowania rozgrywki (w zależności od wersji), które przedstawiane są jako budziki.

Gra uznawana jest za niesamowicie trudną, o wiele bardziej niż każda kolejna kontynuacja. Powodem tego jest fakt, że gra nigdy nie została przetestowana w celu regulacji poziomu trudności, przez co twórcy nie byli świadomi, jak trudna może być ta gra dla świeżego gracza. W ramach zapobiegnięcia powtórki ze sławnej trudności pierwszej gry, postarano się, aby Rayman Origins był przystępny dla zarówno początkowych, jak i doświadczonych graczy.

Lista umiejętności i ulepszeń

BetillaPoingGrappin.png

Moce stałe Rayman otrzymuje od Betilli.

Stałe

  • Grymas: Jedyna umiejętność, jaką Rayman posiada od początku gry. Może być użyta do przestraszenia Livingstonów.
  • Teleskopowa Pięść: Pierwsza moc podarowana przez Betillę. Pozwala na atakowanie wrogów. Może być wzmocniona poprzez Złote Pięści i Szybkie Pięści.
  • Chwytanie się krawędzi
  • Chwytająca pięść: Po jej zdobyciu, Rayman może rzucać swoją pięścią i łapać się przy jej pomocy latających pierścieni, pozwalając mu przebyć większe tereny i ogromne dziury.
  • Helikopter: Po jej zdobyciu, Rayman może użyć swoich włosów jak śmigieł, co pozwala mu wydłużać skoki i spowalniać upadki.
  • Bieganie: Ostatnia stała umiejętność Raymana, która pozwalała mu się szybciej poruszać. Wydłuża również skoki i pozwala na robienie salt. Po jej zdobyciu zastępuje grymas.

Tymczasowe

  • Magiczne nasiona: Dane Raymanowi przez Tarayzana, pozwala mu sadzić natychmiastowo rosnące rośliny i używać ich jak platform na wyższe poziomy.
  • Super Helikopter: Eliksir, który pozwala Raymanowi latać przy użyciu włosów jako śmigieł.
  • Malenie: Dotknięcie niebieska elfa powoduje, że Rayman maleje, co pozwala mu przejść do wcześniej niemożliwych do dotarcia obszarów. Rayman wróci do oryginalnych rozmiarów po ponownym dotknięciu elfa.

Ulepszenia

  • Tingi: Małe niebieskie kulki. Mogą zostać użyte jako zapłata dla Magika, by ten udostępnił graczowi poziom bonusowy. Gdy gracz zbierze ich sto, zyska dodatkowe zdrowie.
  • Szybka Pięść: Pozwala na szybsze ataki pięścią. Są dostępne 3 rożne szybkości.
  • Złota Pięść: Sprawia, że ciosy Rayman są dwa razy mocniejsze.
  • Posąg Życia: Daje Raymanowi dodatkowe życie oraz leczy całe jego zdrowie.

Postacie

Rayman1Group.PNG

Rayman wraz z przyjaciółmi

W trakcie gry Rayman spotyka gamę różnorodnych postaci. Niektóre z nich okazują się pomocne dla bohatera, inne starają się mu przeszkodzić.

Przyjaciele

  • Wróżka Betilla: Dobroduszna wróżka, której misją było strzeżenie Wielkiego Protoonu. To ona obdarza Raymana kolejnymi mocami.
  • Magik: To on przedstawia historię gry. Można go czasem znaleźć w niektórych poziomach, gdzie oferuje Raymanowi szansę na zyskanie dodatkowych żyć w poziomach bonusowych, za cenę 10 Tingów.
  • Tarayzan: Odpowiednik Raymana z dżungli. To on daje bohaterowi magiczne nasiona, jako podziękę za odzyskanie jego odzienia.
  • Fotograf: Postać ta służy jako checkpoint. Jeśli Rayman straci życie, wróci do miejsca, gdzie ostatnio spotkał Fotografa.
  • Muzyk: Mieszkający wysoko w Niebieskich Górach z rodziną, mężczyzna stracił swoją gitarę. Gdy Rayman wykuwa mu nową, ten obdarza go mocą super helikoptera.
  • Kosmita Joe: Obcy, który prowadzi bar na plaży w Jaskiniach Skorpiona. Jego światła neonowe zostały wyłączone i Rayman musi je na powrót uruchomić.

Wrogowie

  • Bzzit: Pierwszy boss w grze, komar o ogromnych oczach, który mieszka w Lagunie Udręki, w Lesie Marzeń. Po jego porażce z rąk Raymana zaprzyjaźnia się z nim i może zostać użyty jako pojazd.
  • Moskito: Boss Lasu Marzeń, silniejsza wersja Bzzita.
  • Mr Sax: Boss Muzycznej Krainy, ogromny saksofon.
  • Mr Stone: Boss Niebieskich Gór, wielka istota, stworzona z kamieni.
  • Space Mama: Boss Miasta Obrazów.
  • Mr Skops: Boss Jaskini Skorpiona, ogromny, różowy skorpion.
  • Bad Rayman: Wytwór czaru, rzuconego przez Mr Darka w szóstej krainie. Jest mroczną wersją Raymana i powtarza każdy jego ruch. W przypadku kontaktu z Raymanem zabija go.
  • Mr Dark: Główny antagonista gry, złowieszczy mag, który ukradł Wielki Protoon i zamknął Elektruny w klatkach.

Krainy

R1PS1WorldMap.png

Dolina

Galeria

Okładki

Zrzuty ekranu

Ciekawostki

  • Jest to najczęściej przenoszona na inne platformy gra z całej heksalogii, wydana na siedemnaście różnych platform.

Więcej w Fandom

Losowa wiki