Livingstony, znane także jako Lividstony i Wędrowniczki – przeciwnicy w wielu grach z serii Rayman.

Po raz pierwszy pojawili się w oryginalnej grze. Później wystąpili w 'Rayman Junior', Rayman Designer, Rayman Raving Rabbids na GBA, Rayman Origins, Rayman Jungle Run, Rayman Legends i Rayman Adventures. Przed Rayman Origins byli gatunkiem bez kończyn o wysokich, szczupłych ciałach oraz dużych nosach i wąsach.

Rayman 1

Livingstony występują tylko w The Dream Forest. Są średnio odporne na ataki Raymana. Swobodnie wędrują po platformach lub ziemi cofając się, gdy napotkają przeszkodę. Nasz bohater musi unikać kontaktu z nimi. Jeżeli jedno trafienie ich nie pokona, zaczną biec w naszą stronę, aż nie wpadną do wody. W wersji na Atari Jaguar będą uciekać od Raymana, nieważne co robi.

Oprócz pięści można ich pokonać robiąc grymas. Gdy zobaczą grymas, przestraszą się i zaczną uciekać od Raymana, aż nie wpadną do wody. Jest także sposób wrzucenia im na głowę śliwkę. Można ich wtedy wykorzystać jako platformę, aby się dostać do wyższych miejsc lub zaatakować je.

Pojawiają się również Małe Livingstony, które są bardziej agresywne i odporne na ataki. Mogą się schylić i uniknąć ataku lub obronić się rękoma.

Rayman Designer

W Rayman Designer Livingstony są wrogami w świecie dżungli. Występują ich trzy typy:

  • Duży Livingstone – idzie tam i z powrotem. Rayman może go unieszkodliwić poprzez przerażenie, uderzenie lub zrzucenie śliwki na głowę,
  • Mały Livingstone – idzie tam i z powrotem,
  • Wściekł Mały Livingstone – idzie tam i z powrotem i rzuca się w kierunku Raymana, aby go zranić.

Rayman 3: Hoodlum Havoc

Plum Post R3

Paliki na śliwki nawiązują do pierwszej części

Livingstony nie występują fizycznie w Rayman 3: Hoodlum Havoc, jednak Rayman musi od czasu do czasu wbić śliwkę na palik, aby utworzyć platformę w celu dostania się do danego miejsca. Paliki te mają doczepione obrazy Livingstonów w odniesieniu do roli, którą grają w oryginalnej grze.

Rayman Raving Rabbids (GBA)

RRR1 GBA Livingstone

Livingstone w Rayman Raving Rabbids na GBA

Livingstony pojawiają się w leśnych poziomach i noszą nazwę Odkrywcy, mają też całkowicie zmieniony wygląd. Nie mają już nosa i wąsów, ale widoczne usta. Noszą pas wokół spodni, nie mają rękawic, a ich buty mają bardziej określony wygląd. Noszą worki i mogą korzystać z kapelusza jako broń.

Rayman Origins

Livingstony powracają jako wrogowie w Rayman Origins, choć są przemianowane na Lividstony, być może jako nawiązanie do Livid Dead. Podobnie jak większość powracających postaci z oryginalnej gry, zostały one przeprojektowane i mają kończyny, widzialne usta, dłuższe i bardziej zakrzywione nosy oraz bardziej skrajne struktury ciała. Ich wygląd jest częściowo podobny do zombie. Podobnie jak większość wrogów w grze, mają tylko dwa punkty życia – znokautowanie i zbańkowanie. Nie mogą już zwariować, gdy dostaną pięścią lub zostaną przestraszone. Ich atakiem jest cios pięścią lub atak głową. Okazuje się, że lubią zastraszać Lumy, bawić się w koszykówkę swoimi ciałami i używać ich jako dezodorantów. Małe Livingstony zostały pierwotnie wycofane z gry, ale istnieją różne rodzaje Lividstonów, niektóre z nich trzymają bambusowe kije, aby atakować postacie, a inne mają kolce na kapeluszu, chroniące je przed użyciem na nich ataku miażdżącego. Jeden z trofeów gry Rayman Origins brzmi „Dr. Livingstone, I presume?”, w polskiej wersji językowej przetłumaczony na „Pan Wędrowniczek, jak się domyślam?”.

Rayman Legends

Lividstony powracają w Rayman Legends. Nie są już jednak podróżnikami, ale bandą bandytów, którzy włamują się do domów bezradnych Małaków, które mieszkają w okolicy. W tej grze noszą niebieskie kapelusze z czerwonym piórem, małą, brązową koszulę bez rękawów, brązowe opaski na rękę, parę niebieskich spodenek trzymanych szelkami, a także pomarańczową chustę pokrywa częściowo twarz. Ich główną bronią są deski z gwoździami, a ich spadochrony pozwalają im na desant. Murfy może wchodzić z nimi w interakcje, rozcinając spadochrony i ogłuszając ich, aby inni gracze zaatakowali. Murfy może ich chwycić i przenieść tam, gdzie chce. Normalne zielone Lividstony pojawiają się również w grze, ale tylko w poziomach Powrót do Origins.

Rayman Adventures

Intro 1

Livingstony, które ukradły Starożytne Jaja

Lividstony ponownie wracają w Rayman Adventures. Podobnie jak większość elementów, ich projekty są dokładnie takie same jak w Rayman Legends. Wyróżniającą ich rzeczą jest fakt, iż są postaciami mającymi ważny wpływ na fabułę gry. Dwa Lividstony natrafiają na Święte Drzewo i dostają się do jego korzeni. Kradną wszystkie Starożytne Jaja, co powoduje, że Święte Drzewo więdnie. Uciekają do swoich latających statków ze wszystkimi jajami. Jedne jajo spada ze statku i ląduje na Raymanie lub Barbarze. Lividstony można znaleźć w Medieval Mayhem i Zakumkanej historii. Zajmują takie tereny jak zamek, mistyczne lasy, ciemne lochy i nawiedzone obszary. Ich ataki są niemal takie same, gdyż ich broń jest wciąż deska z gwoźdźmi; używają także spadochronów do desantu. Spekulacje mówią, że posiadają nową umiejętność, którą zdobyli, że mogą uniknąć trafienia uderzeniem od tyłu. Jeśli gracz pokona pierwszego Livingstona z szeregu, który przeskakuje na pierwszy plan za wcześnie, pozostałe Lividstony skoczą i uniknął oberwania od lecącego w tył sojusznika. Ten ruch jest bardzo rzadki i nie występuje często, ponieważ robią to w jednym określonym poziomie, co prowadzi do spekulacji, iż jest to usterka lub zwykły błąd.

Wydaje się również, że Lividstony i Ropuchy są w stanie wojny między sobą. Nie mając już wspólnych sprzymierzeńców w postaci Mrocznych Małaków, Lividstony i Ropuchy walczą o terytorium. Na wielu poziomach, Lividstony atakują terytorium Ropuch. W obrębie etapów, Lividstony i Ropuchy wykazują oznaki zwycięstwa w walkach, które mają miejsce, ale z powodu interwencji gracza, walka kończy się zazwyczaj w spotkaniu z olbrzymami, które przygotowują się do walki ze sobą, lecz Rayman pokonuje ich obu.

Lividstony w swoim projekcie z Rayman Origins również wracają w niektórych poziomach.

Artworki