FANDOM

Tutaj znajduje się lista znanych błędów, "glitchów"/"bugów" w grach serii Rayman.

Większość z nich to skutki pomyłek lub niedopatrzeń programistów i grafików w grach serii. Wiele z nich zaspokaja ciekawość graczy np. co do sposobu konstrukcji poziomów.

Ze względu na znaczną ilość sekretów w grze, niektórych przypadkach trudno powiedzieć, czy dany błąd został zrobiony celowo, czy nie jest tak naprawdę easter eggiem.

Rayman 1 Edytuj

PC Rayman 1 Death Glitch!00:16

PC Rayman 1 Death Glitch!

Usterka

  • Na początku poziomu Harmider pana Saksofona można wykonać dziwną usterkę, gdy jest kilka małych strun ( jedna nad drugą ), to wskakujemy szybko na nie, a potem szybko zeskakujemy zapierając się o każdą z nich. Sposób wykonania znajdziemy także w filmie obok. Ta usterka jest także w Rayman Advance.

Rayman 2 Edytuj

  • (PC, N64) We wszystkich odsłonach prócz PSX, jedynym sposobem na doznanie szkody w Świetlistych Lasach jest wskoczenie w finalnej części do otworu z niezaładowanym portalem. Jeśli w tym poziomie gracz doprowadzi Raymana do gameovera, po ponownym załadowaniu gry nasz bohater będzie miał dużo dłuższy pasek zdrowia (ale nie zawsze). Dodatkowo, czasem zdarza się również inna sytuacja – nieopodal pierwszego z wodospadów, w zaułku utworzonym przez rzekę, można zobaczyć nietykalnego klona Raymana. Prawdopodobnie służył on twórcom do tworzenia screenshotów we wstępnej fazie tworzenia gry, chociaż niektórzy przyznają, że może to być rekwizyt do przerywnika. Jak to wygląda, można zobaczyć na YouTube.
  • (PC) Niektórzy gracze potrafią przedostać się przez ostatnie drzwi w Sklepieniu poprzez odpowiednie rozkołysanie się na fioletowym Lumie.
  • (PC, N64) W Jaskiniach Echa, na polanie ze schodami wiodącymi w podziemny korytarz, zdarza się, że Robo-pirat stojący nad nimi „zacina się” i przestaje atakować, dopóki Rayman go nie zaczepi pięścią.
"The Ultimate Rayman 2 Glitch" 2 - Echoing Caves Version (Dreamcast)08:52

"The Ultimate Rayman 2 Glitch" 2 - Echoing Caves Version (Dreamcast)

"The Ultimate Rayman 2 Glitch" Tomb of the Ancients version (10th ann08:06

"The Ultimate Rayman 2 Glitch" Tomb of the Ancients version (10th ann. pc)

  • (Różne wersje) Fani nazwali ten błąd „The Ultimate Glitch”. Polega on na tym, że w lokacjach z płonącymi beczkami należy postępować z nimi w indywidualny sposób (najbardziej znane są dwa – pierwszy to zapłon beczki przez pirata po uprzednim odpaleniu i zużyciu poprzedniej, a drugi to podpalenie beczki w normalny sposób, ale po zniszczeniu poprzedniej beczki tuż po jej wypadnięciu z podajnika). Po wykonaniu wszystkich czynności beczka staje się niewidzialna, a Rayman może latać przez nieograniczoną ilość czasu. W ten sposób można przekroczyć bariery, które powinny być nieprzekraczalne, więc w niektórych przypadkach owocuje to dodatkowymi wydarzeniami (na przykład można zobaczyć scenę z Clarkiem bez wchodzenia do środka bazy).
  • Istnieje też inna wersja powyższego buga. Beczka również staje się niewidzialna, ale nie unosi się w powietrze, a kiedy Rayman próbuje nią rzucić, następuje awaria (paraliż) gry.

Rayman Revolution Edytuj

Rayman 2 glitch00:09

Rayman 2 glitch

  • Przy użyciu emulatorów, gracze uskarżają się na dziwny błąd związany ze startową cutscenką na statku więziennym. Otóż w trakcie ujęcia, w którym dwójka robopiratów niesie Globoksa, lecz jeszcze przed lamentem uwięzionych stworzeń, filmik się urywa. Sytuacja wygląda jak zwykle po zakończeniu intra – Globox jest już razem z Raymanem w więzieniu, zaś Rayman zwrócony jest w stronę miejsca ucieczki. Praktycznie jednak dzieje się coś jeszcze dziwniejszego, gdyż nasz bezkończynowy bohater wypada ze statku przez kratkę znajdującą się pod stopami postaci. Pomija tym samym pierwszą przejażdżkę... ale wszystko zachowuje pozory normalności, gdyż Rayman nadal wygląda, jakby był grywalny, a na dodatek włącza się muzyka jak przy ucieczce.
Rayman goes insane!00:35

Rayman goes insane!

  • Postać gracza może dryfować w powietrzu. Polega to na tym, że Rayman po wyjściu z trybu nurkowania zamiast przejść na tryb pływania po powierzchni, nadal próbuje pływać tak, jak gdyby nurkował. Co więcej, chociaż przez chwilę oddycha normalnie, w następnej chwili znowu traci powietrze. Specyficzna wersja tego buga sprawia, że Rayman samoistnie kręci się w kółko przed wejściem do Świątyni Kamieni i Ognia. Sposób wykonania - w Jaskinii Czaszki należy: 1.Podczas latania nad lawą wlecieć w te miejsce obok szparki pod sufitem (w tym miejscu widać cień Raymana). 2.Jeśli udało się to Rayman powinien lecieć na czarnym tle w którym widać krawędzie ścian i trochę wody (sam Rayman będzie czasami niewidzialny lub przybierze czarny kolor. 3.Nie należy wlatywać w te ściany bo Rayman je przeniknie. 4.Teraz trzeba wlecieć w wodę zanurkować i wynurzyć się obok studni. 5.Rayman będzie pływał w powietrzu i tracił powietrze, chociaż nie zawsze bo może się zdarzyć że normalnie się wynurzy i będzie chodził po ziemi, ale nawet wtedy będzie tracił powietrze.
  • Jeśli gracz wczyta grę na poziomie następującym po zdobyciu trzeciej maski, w cutscence z Brzytwobrodym (przed Grobowcem Starożytnych), tekst i podkład dźwiękowy będzie w stosunku do filmiku znacznie opóźniony. Spowoduje to między innymi tymczasową zamianę ról, a także pominięcie groźby Admirała.
  • Gdy znajdujemy się na Wronim Gnieździe, trzeba spaść za maszt statku. Przerywnik powtórzy się, lecz będzie można go przewinąć. Podczas pierwszej mowy majtka należy przewinąć filmik i po wznowieniu gry trzeba spaść znowu. Jeżeli wszystko pójdzie pomyślnie, lokaj Brzytwobrodego będzie niewidzialny, jednak będzie można go słyszeć, aż do momentu wiszenia Globoxa, nie będzie żadnych napisów w cutscence (UWAGA: W pierwszym zdaniu będą napisy).
  • W tej grze można też zrobić usterkę dźwiękową która polega na tym że do końca części danej planszy słychać te same dźwięki, aby to zrobić należy spauzować grę, w dowolnym poziomie gry, potem należy wybrać opcję sound i wjechać na pasek efects/voices. Po zrobieniu tego należy zacząć zwiększać głośność przyciskiem prawo i cały czas go trzymać, jeśli słychać krakanie lub bieganie pocisku to należy wyłączyć menu pauzy cały czas trzymając przycisk prawo. Po wykonaniu tych czynności drźwięki powinny się powtarzać. Uwaga: tej grze istnieje też inna pewna drźwiękowa usterka w której cały czas słychać helikopter, jednak nie wiadomo jak jest ona dokładnie wykonywana.

Rayman M Edytuj

  • Jest pewien bug, który nie jest tyle bugiem, co prędzej glitchem, otóż w poziomie Kokosowa Wyspa, mając do dyspozycji Wybuchowe Gwiazdy / Fajerwerki, możemy dostać się na dach wieży obserwacyjnej ( gdzie znajduje się złoty generator ) . Tam należy wykonać skok, tak aby nasza postać złapała się krawędzi konstrukcji. Następnie należy zranić się ową bronią. Będąc na dachu, reszcie postaci ciężko będzie nas trafić, a my mając do dyspozycji jeszcze cztery pociski, będziemy w stanie coś zdziałać. Więcej w filmiku, niestety jest on w języku angielskim. https://www.youtube.com/watch?v=c9zsmnkiwVs Na filmie jest również przedstawiony trick związany z Lasem, aczkolwiek nie jest on do końca bugiem.
  • Jedna ze skórek Pomocnika 800, posiada błąd kosmetyczny, gdyż podczas wyboru postaci ( jak i bitwy ), części takie jak jej np. rękawki są niebieskie, natomiast podczas trybu wyścigu- są zielone.

Rayman 3 Edytuj

  • (PS2) W lokacji Pustynia Knaarenów – tam, gdzie w pobliżu atakują Kurczaki Zombie – mamy do czynienia z jajkiem, które Rayman zanosi na przycisk, aby obiekt ów był stale wciśnięty. Znany jest przypadek, że jajko to stało się niewidzialne, a widoczne stało się dopiero, gdy 1) zostało położone na przycisku, 2) Rayman przestał stać w tamtym miejscu. Wolnego lotu nie stwierdzono.
Amazing Rayman 3 Glitch - Unlimited Powerup Through the green bar!09:47

Amazing Rayman 3 Glitch - Unlimited Powerup Through the green bar!

  • W poziomie Szczyt za Chmurami, podczas walki na statku, może się zdarzyć tak, że wrogowie na chwilę przestaną atakować. Jeśli tak się zdarzy, zdobyta wówczas puszka oddziałuje na Raymana przez nieskończenie długi czas. Gracz, który wówczas dał Raymanowi skorzystać z Turbokoptera odleciał nim ze statku (który nie doznał większych szkód), przebił się przez niebo i poprzez ciemną pustkę dotarł do obiektu wyglądającego z daleka jak niebieskozielony prostokąt. (W niektórych chwilach Rayman pozostawał niewidzialny.) Tak naprawdę tym prostokątem był drugi brzeg akwenu, czyli miejsce, gdzie dzieje się cutscenka wieńcząca tę część poziomu.
  • (PC) Jest możliwość grania w tę grę, w trybie robienia zdjęć. Sposób wykonania: za każdym razem, kiedy rozwala się klatkę (ważne jest, żeby pojawił się medalion), należy szybko przed pojawieniem się medalionu wcisnąć klawisz robienia zdjęć (F1, w domyślnej klawiszologii na PC). Wtedy gra będzie się ciągnęła dalej - z klatki wyjdzie Małak, jednakże dalej w trybie robienia zdjęć. Można w ten sposób grać, chociaż w ten sposób jest bardzo ciężko, ponieważ ekran będzie ustawiony na obiekcie, w którym poprzednio wcisnęło się F1. Kiedy ma się na sobie jakąś moc Puszki, jest ona nieskończona (np. żółta - nieskończone latanie, pomarańczowa - nieskończone paliwo rakiety). Aby "wyjść" z glitcha, należy ponownie wcisnąć F1.
  • Czasami, w 5 poziomie Rady Rusałek, przed wejściem do portalu, który przenosi nas na poziom funkyboardu, może pojawić się błąd. Zazwyczaj, kiedy wejdziemy do tego portalu, pojawia się przerywnik - Rayman sam uruchamia helikopter i pojawia się tablica, na ile procent przeszliśmy dany poziom. Chociaż, nie zawsze tak będzie - Rayman nie uruchomi helikoptera, a zacznie spadać w dół, a kiedy nie będzie go już widać, będzie słychać dźwięk, jak Rayman się rozpłaszcza (kiedy spadnie z dużej wysokości). Tablica z procentami pojawi się dopiero po tym, jak Rayman spadnie. Ten glitch może pojawić się wtedy, jeżeli wskoczy się bezpośrednio do portalu, lub jeżeli weszło się do niego wcześniej.
  • Zwykle przed walką z Master Kaagiem, kiedy wskoczy się do dziury (kopalni), gdzie ma się walczyć z bossem, w snopie światła może wystąpić błąd graficzny, w którym Globox będzie się unosić w powietrzu, zamiast stać na ziemi.
  • W drugiej planszy Lasu Czystych Liści (w miejscu, gdzie poznaje się Szczękostrzał), kiedy zejdzie się na dół i pójdzie dalej, aż napotka się most, należy pod niego wejść i skoczyć, a Rayman chwyci się jednej z desek mostu.
  • (PC) Kiedy podczas gry idzie jakiś przerywnik (np. na początku gry, kiedy Murfy wyjaśnia Raymanowi działanie trybu combo), należy wcisnąć klawisz 'windows' (na samym dole klawiatury, z logiem Windowsa). Wtedy gra się zminimalizuje, a kiedy włączy się z powrotem grę, przerywnik będzie dalej szedł, z tym, że obiekt, na którym jest kamera, może zmienić swój kąt (opóźniony zostanie również dźwięk).
  • Błąd, który może pojawić się na każdym poziomie Najdłuższego Skrótu. Zanim Globox zacznie wypowiadać zaklęcia trzeba w niego cały czas uderzać pięścią, a wtedy może (działa to w 33% prób) przenieść w miejsce, gdzie stał wcześniej.
  • Czasami, Globox może zmienić swój kształt, najprawdopodobniej dlatego, że w środku jest Andre, i może on niszczyć jego model.
  • Błąd graficzny, który nie zdarza się często. Czasami w niektórych momentach Globox będzie biegał ze strachu, mimo, że nie ma żadnych Mroklumów, albo czasami usta Globoksa zmienią swój kształt.
  • Kiedy jesteśmy w przedostatnim poziomie Wieży Leptysa, wtedy, może się otworzyć Xowar Secret nawet gdy nie spełniamy warunków.
  • Kiedy jesteśmy w Pustyni Knaarenów w przed ostatnim poziomie, gdy przyjdzie mroklum pójdź dalej. Wtedy Mroklum nas nie będzie widział i stanie na warcie, a Globox'owi zacznie się obracać głowa.
  • (PS2) Może się zdarzyć że przed areną do walki z Hood Stomperem pojawi się niezniszczalny i przezroczysty Elitarny Szeregowiec.
  • (PC) Czasami, gdy rzuci się śliwką w Globoksa to nabije się ona na niego jak na Palik.
  • (PC) Również czasami, gdy włączy się widok pierwszoosobowy można ujrzeć nos Raymana (jak się spojrzy w dół lub w górę, można ujrzeć inne części jego ciała).
  • (PC) Jedną z wypowiedzi Globoksa po dostaniu od Raymana pięścią jest "Ostrożnie! W środku jest Andy!" Przyjaciel protagonisty może wypowiedzieć tą kwestię nawet przed dostaniem się tam lub po pozbyciu się Czarnego Luma z organizmu.

Rayman 3 HD Edytuj

  • Gdy panel prosi o potwierdzenie, żeby rozpocząć grę (w tle widać lot Murfiego), już wtedy widać pasek zdrowia.
  • Niektóre obiekty jak np. bąble z soku ze śliwek, prześwitują przez ściany.
  • Pod koniec 1 części Najdłuższego Skrótu, Globox może zrobić się niewidzialny.
  • Bo-Bik może unosić się w powietrzu.

Rayman Origins Edytuj

  • Może się zdarzyć, podczas gdy zbyt często poniesiemy śmierć w Krainie Smakoszy, niektórzy wrogowie mogą się już nie pojawić.
  • W poziomie Wędrówka przez góry, należącego do świata Mistyczny Szczyt, zaraz po uwolnieniu Czerwonych czarodziejów należy otworzyć drzwi do świątyni na górze. Po wykonaniu zadania można się bić z owymi czarodziejami. Jeśli jednak spróbujemy za pomocą naładowanego ataku wepchnąć któregoś do środka, ten po wejściu na sekundę pojawi się w drzwiach, a następnie znowu przeniesie się do środka.

Rayman LegendsEdytuj

  • Podczas poziomu Czarodziejski las, jeśli wskoczymy do ostatniej dziury atakiem z miazgą, istnieje mała szansa, że zaczniemy cały czas spadać po niebieskim tle. Można stamtąd wyjść, restartując checkpoint lub poziom.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki