Fandom

Rayman Wiki

Jano

1280artykułów na
Rayman Wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Share

Jano – strażnik Jaskini Złych Snów oraz wielkiego skarbu, który się tam znajduje. Jest większą wersją podobnego stwora. Jano to zaciekły, mądry stwór, który potrafi czytać w myślach. Może wydawać się przeciwnikiem Raymana, ale kiedy okazało się, że stworek bez kończyn przechytrzył strażnika, zostawił go w spokoju. 
Jano2.jpg

Jano podczas gonitwy za Raymanem

Jano.jpg

Jano w japońskiej wersji gry.

Jano stróżował wejścia do Jaskini w Moczarach Przebudzenia. Na początku (wedle wyboru gracza), Rayman mógł odwiedzić strażnika i jaskinię, ale ten nie pozwolił Raymanowi wejść, bo nie znał nazwy tej jaskini i przegonił go. Rayman jednak powrócił na Moczary, kiedy Clark potrzebował Eliksiru życia, tym razem znając nazwę miejsca. Strażnik pozwolił mu wejść, ale ten postawił zakład, że da mu eliksir, jeżeli stworek bez kończyn przechytrzy strażnika i dotrze do wielkiego złotego skarbu. Raymanowi udało się to (mimo przeszkód, bo Jano pluł w Raymana ogniem lub chciał go pożreć).

Kiedy Rayman odnalazł skarb, Jano był już na miejscu, gratulując mu zwycięstwa. Powiedział, że Rayman może zatrzymać cały złoty skarb lub zostawić go i wziąć jedynie eliksir. Wtedy decyzję podejmuje gracz: jeżeli zatrzyma skarb, gra się kończy w tym miejscu, a jeżeli nie, będzie kontynuował grę – Jano pogratuluje mu mądrego wyboru i wręczy napój. Istnieje też możliwość,że gdy gracz wybierze skarb to ukaże się przerywnik filmowy ukazujący otyłego Raymana i górę złota obok niego.

W Raymanie 3 GBA walczymy z nim tak samo jak w Raymanie 2 lecz w 2D. Po pokonaniu mówi nam gdzie wyruszyli Brzytwobrody i „Mroczny Lum”.

Moce i umiejętności

Jano jako strażnik Jaskini Złych Snów obdarzony jest wieloma mocami i umiejętnościami. Należą do nich:

  • Ogniste kule - Pozwala na zionięcie małymi kulami ognia z paszczy.
  • Tworzenie czaszek - Umożliwia tworzenie wielkich czaszek i posyłania ich w stronę przeciwnika.
  • Lewitacja.
  • Strzelanie magicznymi wirami - Pozwala na strzelanie małymi, magicznymi wirami z różdżki.
  • Kontrola rozmiaru - Umożliwia zwiększanie swojego rozmiaru i wracanie do poprzedniego. Gdy Jano ma zwiększony rozmiar traci zdolność lewitacji.
  • Drążenie podziemnych tuneli.

Kontrowersje

Druga część ukazuje Jano jako postać wprawdzie ponurą i gwałtowną, znającą mroczne sztuczki (posługuje się hipnozą), ale konieczną dla istnienia Rozdroża. W końcu tylko on (i w pewnym sensie Rayman) jest w stanie stawić czoła koszmarom Polokusa. Co więcej, scena ze skarbem pokazuje, że nawet jeśli postępuje jak kusiciel, tak naprawdę pewne wartości moralne są dla niego ważne (docenia pomoc dla przyjaciela bardziej niż egoizm). W instrukcji do Rayman Origins Jano jest wytworem pierwszego z koszmarów Śniącego Bańki i uważa się go za istotę całkowicie złośliwą i nikczemną.

Występy

Ciekawostki

Janosik.jpg

Jano widziany nad wodą po zdobyciu przez Raymana Eliksiru Życia

  • W wersji Raymana 3 na GBA jego ręce są normalne, choć zielone.
  • W japońskiej wersji Raymana 2, kolor kapelusza Jano został zmieniony na czerwony, ponieważ Ubisoft uważało że fiolet w Japonii to kolor śmierci, a tak na prawdę symbolizuje tam bogactwo i dostatek.

Więcej w Fandom

Losowa wiki