FANDOM

Cudzy1 Mówię ci – kozak – spec, że nie ma przebacz! Cudzy2
Romeo Patti źródło

Anna Lyse (fr. Garrata Ciatik, znany też jako Gonzo lub Dr. Art Rytus) – Małak japońskiego pochodzenia, trzeci ze znanych doktorów. Przypomina Otta, z tym że nie nosi okularów, ma skośne oczy i zawsze lewituje w powietrzu. Lyse jest szefem całej grupy lekarzy.

Wizyta GloboksaEdytuj

Lyse próbował wyleczyć Globoksa akupunkturą, uderzając pałeczką o jego oczy. Od razu usłyszał głos Andre, który odmówił ucieczki. Wobec tego lekarz zawołał też Otta oraz Romea, którzy użyli grupowej terapii, gdzie Otto był gitarzystą, Romeo perkusistą, a Lyse dyrygentem. Ostatecznie Andre wyleciał z brzucha.

Najdłuższy SkrótEdytuj

Drugi raz Anna Lyse pojawia się na początku poziomu, gdzie objaśnia Raymanowi, iż jest to skrót, dzięki któremu będzie mógł on dogonić Andre i Refluksa. Następnie lekarza widać na końcu poziomu gdzie radzi, aby skorzystać ze statku w celu pościgu. Jego dalsze losy są nieznane, w przeciwieństwie do Romea nie pojawia się on bowiem później w żadnej z gier.

WyglądEdytuj

Anna Lyse nie nosi okularów jak dwaj pozostali lekarze, lecz jego oczy są pochylone, co nawiązuje do stereotypów o wyglądzie Japończyków. Nosi również obuwie Geta (jap. 下駄) - tradycyjne japońskie drewniane sandały i wydaje się lewitować przez cały czas. Z prezencji wygląda również na poważniejszego i bardziej zdeterminowanego doktora w porównaniu do dwóch pozostałych lekarzy, szczególnie Romea.

CytatyEdytuj

Anna
  • Globox-san, bardzo spięty. Na szczęście ja wiedzieć jak przegonić zła energia. Uwaga! ~ Powitanie Globoksa.
  • Ah, tak! Zaraz się przekonamy. Otto! [...] Gotowi? ~ Lyse zaczyna terapię odpowiadając Andre na jego stwierdzenie iż "nie słucha niczyich rozkazów".
  • Nie dajcie mu uciec! ~ Andre ucieka.
  • Dokładnie. ~ Podsumowanie obawy Otto według której gdyby Andre się rozmnożył to wszystko byłoby stracone.
  • Ah, za tymi drzwiami jest skrót dzięki któremu będziesz mógł ich dogonić. A teraz szybko, ruszaj. ~ Wstęp do Najdłuższego Skrótu.
  • Ah, weź tę łódź i goń ich! ~ Ostatnia kwestia Anny Lyse.

CiekawostkiEdytuj

  • Anna Lyse to gra słów "annalyse", co po prostu znaczy "analiza".
  • Mimo swojego imienia jest mężczyzną.
  • Do dziś trwają spory o prawdziwe imię tego lekarza. Większość uważa, że jest to Anna Lyse, inni, że ma na imię Gonzo lub inne imiona. Do pewnego czasu Polacy uważali, że doktor ten (według polskiej wersji językowej gry) ma na imię Kozak. We Francji zaś fani nazywają tego doktora "Garatta Ciatik".
  • Dom Anny przypomina głowę Gumsiego.
  • Lyse zwraca się do Globoksa "Globox-san" choć spotyka go pierwszy raz (San to honorowy tytuł w Japonii).
  • Nie wiadomo dlaczego Japończyk praktykuje medycynę i mieszka w tak niebezpiecznym miejscu, jak Pustynia Knaarenów. Być może jego zdolność do odpędzania złej energii oddziałuje na Knaarenów w taki sposób, aby pozwolić mu pozostać bezpiecznym w okolicy.
  • Być może Anna Lyse posiada ułamek mocy Leptysa. Pomijając jego zdolności medyczne, był on w końcu w stanie całkowicie wypędzić Andre z organizmu Globoksa. Ta teoria jest jednak wątpliwa, tym bardziej iż zamienienie antagonisty w czerwonego lumka udało się dopiero Raymanowi pod koniec gry.

GaleriaEdytuj

ŹródłaEdytuj